vinkkejä kaivataan

torstai 10. toukokuuta 2012

Kolmelle kaunottarelle valmistuu paikka aurinkoon, uuteen kukkalaatikkoon, ihan pikkuisen kirsikkapuun varjoon. Värisävyt sopivat mainiosti yhteen ja ajattelinkin siksi nämä kolme vierekkäin laittaa, mutta mitä heille kaveriksi.












Kertokaa kokemuksianne, mikä on osoittautunut sopivaksi kaveriksi?

Mikä korostaisi liljojani?

Tai mitä muuten voisit minulle suositella?

Omissa ajatuksissani pyörivät mahdollisuuksina nyt hopeatoppo, hopeatäpläpeippi ja hopeavitja, tai sitten hopeatoppo ja hopeavitja molemmat yhdessä,  joten olen jumahtanut tuohon värisävyyn. Puulaatikko, mihin liljat tulevat on musta ja vieressä on liuskekivipolku, joten harmaus sopii, mutta jokin muu voisi olla kauniimpi yhdistelmä ja varsinkin liljoille sopivampi seuraksi. Vieressä on isompi laatikko, jossa suunnitelmissani samettiruusuja sekä sinisen ja violetin värejä.

Kuvien liljat ovat Buff Pixie,  LA-hybridi Red Planet ja päivänlilja Bèla Lugosi.

21 kommenttia:

  1. Upeita värejä, hopeanharmaa sopii mielestäni hyvin korostamaan liljojen kauneutta.

    VastaaPoista
  2. Hopea kuulostaa hienolta! Joku ohotanmaruna voisi kans toimia.
    Olen varmaan muuallakin sanonut, minulla värililjojen keskellä toimii korallikeijunkukka älyttömän hyvin. Sillä on kaiken lisäksi superpitkä kukkimisaika kesäkuun alusta elokuulle ja talvivihannat lehdet (voiko enempää toivoa?) Sen puna jotenkin sitoo noiden suurikukkaisten punaisten kukkien väripallot yhteen, kun korallikeijunkukassa se puna on pieninä pisteinä, vähän niin kuin sumuna niiden suurempien kukkien välissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohotanmarunan kävin googlaamassa ja se on todella suloinen. Ja sitä harmaata väriä myös, hih. Korallikeijunkukka ei olisi tullut ikuna mieleeni. Mulla on sitä alppikärhön ja särkyneen sydämen seurana sellaisena tummana versiona ja tykkään kovasti. Yhdistelmä liljojen kanssa voisi olla kiinnostava, kiitos vinkeistä Saila!

      Poista
  3. Minäkään en nyt pysty ajattelemaan muuta kuin jotain hopeanväristä noiden kaveriksi. Joku ilmava pystykasvuinen harmaa kuten hopealanka voisi olla hopeavitjan kanssa hyvä yhdistelmä liljojen ympärille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä vinkki, hopealanka lisätty harkintalistalle.

      Poista
  4. Minä ehdottaisin ruusuja. Mulla itsellä on liljojen kanssa maanpeiteruusuja ja hyvin sopivat yhteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei ole tällä hetkellä ainoatakaan ruusua, mutta se ei ole ruusujen vika vaan ikävän naapurin jolla piha täynnä ruusuja. Ruusuista tulee siis mieleyhtymä tuohon naapuriin. Maanpeiteruusut ovat kyllä vähän eri juttu, joten koitan harkita niitä ilman naapuriangstia. Sitäpaitsi ruusu on husbendin lempikukka, joten tarttishan niitä olla meillä ;)

      Poista
  5. Olen aika vihreä puutarhahommissa, joten en osaa ehdottaa. Upeita liljoja joka tapauksessa. Minun hoitopuutarhassani liljat ovat pionipenkissä ja haluaisin siirtää ne muualle, mutta vielä en ole keksinyt niille paikkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No samoilla jäljillä olen, kun tahtoisin liljani pitää erillään muusta. Ja tuskinpa mun perennapenkkiin mahtuisikaan.

      Poista
  6. Miulla on samassa penkissä idänunikko joka kukkii ensin, sitten myöhemmin siinä kukkii keltainen lilja. Eivät koskaan kuki yhtäaikaa. Olen kyllä harkinnut sinne tumpata vielä väliin jotain vihreää, mutta katsellaan. Tuo harmaa kuulostaa tyylikkäältä, korallikeijunkukkakin voisi olla melko veikeä kaveri <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikenmoisia unikoita tuuppasin syksyllä perennapenkkiini, jännityksellä odotan mitä sieltä nousee. Se olisikin ideaali, että kukkisivat eri aikaan, toisaalta tahtoisin liljoja korostaa ehkä vain vihreydellä tai harmaudella.

      Poista
  7. Ehdottelen vielä,että miten ois joku paikalle sopiva matala havukasvi esim.sinikataja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, hyvä ehdotus. On tää vaan niin kivaa, kun blogikaveritkin antaumuksella syventyy mun puutarhaan ;) Kiitos!

      Poista
  8. Ihania ehdotuksia! Mulle tulee mieleen joku sinikukkainen..ehkäpä joku missä on pieniä sinisiä kukkia ja on vähän matalampi kasvuinen...

    VastaaPoista
  9. Mulla on liljoja ripoteltuna sinne tänne,esim tummakurjenpolven kaverina,päivänliljojen ja pionien seassa jne.jos hopeaa haluat,ohotanmaruna tuli mullakin mieleen ja hopeamaruna passais kooltaan hyvin,koska kasvaa korkeammaksi,hopea hipoisi liljojen kukintoja.Se vain leviää railakkaasti,joten tarvii ympärilleen jotkin rajat ellet sitten halua hopeista plänttiä,josta liljat nousee esiin...havutkin sopii hyvin liljojen seuraan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei ole vuosiin ollut liljoja (kuin vähän) ja sen takia nyt nämä uudet ja spesiaalit tahtoisin spesiaalipaikalle. Ehkä en nion massiivista hopeaa halua, että liljat sinne ihan hukkuvat - hyvä kun varoitit.

      Poista
  10. Tulin uudestaan kurkkimaan, mitä ehdotuksia olet saanut :). Viimeeksi en kommentoinut edes, kun pää löi vain tyhjää, kun ehdotuksia ajattelin.
    Jotain kurjenpolvea? Keijunkukat on kans ihania.
    Mukavaa äitienpäivän aattoillan jatkoa =).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvää äitienpäivää. Kurjenpolvia tuli tänään hankittua puutarhakaupasta, mutta luulempa että ne pääsevät toiseen paikkaan ja liljojeni seuraksi menee sitä harmaata. Mutta olen nopea muuttaan mieltäni, joten saapas nähdä ;) Niin, ja keijunkukkia on tulossa Viherpeukaloilta....

      Poista