Glada Laxen

perjantai 31. heinäkuuta 2015

Kävimme kerran ystävien kanssa illallisella Glada Laxenissa, pienellä Bärö -saarella sijainnissa 60°18'12.0"N 20°44'36.0"E. Silloin paikka jai kutkuttamaan, päätimme että tänne tullaan yöksi. Glada Laxen on ravintola, joka yhteydessä vierassatama ja muutama minimalistinen huone.  Saarelle pääsee vain vesitse. Nyt oli huipputilaisuus esitellä Budapestin ystäville jotain ihan muuta, kuin mihin ovat tottuneet.

Matkasimme Vårdöstä  Enklingeen, josta Glada Laxenin Henrik meidät haki moottoriveneellä.

Ahvenfileet sitruunaisen voikastikkeen kanssa veivät kielen mennessään.
Jälkkäriksi Ahvenanmaan pannukakku, mikäs muu.

Saari on kaunis ja rauhallinen. Näkötorni nousee 40 metrin korkeudelle, sielä on vielä 90-luvulla vahdittu meidän merialueita, nyt torni on Glada Laxenin vieraiden käytössä. Rohkeat sinne tietysti kiipesivät, minä jäin alas valokuvaamaan. Aamu oli kaunis ja aurinkoinen, vastapaistetut sämpylät maistuivat kalliolla, meren äärellä.

Iltapäivällä Henrik vei meidät taas Enklingeen auton luokse. Jatkoimme matkaa yhdysaluksilla parin mutkan kautta ensin Torsholmaan, josta autotietä Åvaan ja edelleen lautalla Vuosnaisiin jolloin olimmekin jo yhden lossin päästä mannerta, Kustavia.

Yhdysalukselle paikat varasin jo hyvissä ajoin keväällä. Varaamatta turistit eivät kyytiin mahdu kesäaikana. Tilasin myös aurinkoisia päiviä, mutta niitä ei sitten suotu lauttamatkoille.

1. Voi että, olette pyörineet tässä ihan kulmilla! Säät on tosiaan tänä kesänä olleet mitä on, nytkin tuulee ja välillä tulee sadekuuro, välillä aurinko. Esim. päivänkahvin kattaminen ulos on ihan tuuripeliä. Eilen äitini punaviini kerkesi laimentua lasissa pahan kerran, kun ei juonut riittävän nopsaan ;-)

2. Saaristo, merimatkat ja lossit olivat varmasti elämys vieraillenne!

3. Noita maisemia kelpaa ulkomaisille vieraille esitellä. Ei kaikkia kannata Hesan Kauppatorille viedä. Meillä on upea luonto ja herkulliset kalaruoat.

1. Kauppatorilin läpikäveltiin, mutta maisemat veivät voiton.

4. Merimaisemien voittanutta ei ole, hienoja kuvia. <3

1. Vieraat ihmettelivät, miten meidän merimaisemien tunnelma on täysin eri kuin etelässä.

5. On varmasti ollut tosi hieno reissu saaristossa! Ahvenfileet kuulostavat tosi hyvälle ♥.

6. Olipa hieno idea katsastaa Ahvenanmaata samalla reissulla. Olen joskus pyöräillyt tuolla kaikki nähtävyydet läpi.